Om klass 2
SSK Klass 2 är till för den som vill bygga och utveckla sin bil ytterligare. Reglementet ger utrymme för en hel del förändringar och modifieringar. Det är till exempel tillåtet att montera valfri motor i en kaross. Däremot skall karossens ursprungliga form och material behållas. En Opel skall alltså vara och se ut som en Opel, en Volvo en Volvo och så vidare.
Även här bygger det på ett förhållande mellan vikt och hästkrafter; allt för att få heaten att bli så jämna och spännande som möjligt. Även Klass 2 kör på enhetsdäck och det är tillåtet att montera aerodynamiska hjälpmedel som spoilers och vingar.
Studerar man resultatlistorna genom åren, hittar man många olika bilmärken som varit framgångsrika, till exempel Ford Sierra, Opel, Renault, BMW, Peugeot och Volkswagen.
Kontakta SSK om du vill veta mer. Eller känn dig varmt välkommen till våra tävlingar och träffa de som kör och mekar!
Nuvarande reglemente för 2016
Tekniskt reglemente SSK Klass 2 2016
Inbjudan till SSK-serien 2016
Vi önskar alla varmt välkomna till årets säsong! – SSK Serien Inbjudan 2016
Tävlingarna körs som "sprint race". Det innebär att på en racehelg körs
2 tävlingar. Fredagen brukar starta med träningar. Kostar 500 :-.
Lördagen körs det kval. Bäst tid i kvalet startar först osv.
I racet körs 15 varv, först i mål vinner, men bäst racetid startar först
i race 2. Ibland är bägge racen på lördagen, men oftast körs race 2 på söndagen.
Kostnad: 3000:- per tävlingshelg = 1träning, kval och 2 race (220v i depån och serieavg ingår from 2016 i startavg.)
Det körs 6 tävlingar/år.
Säsongen avslutas med ett mekanikerrace.
Då kan mekaniker, sponsorer eller vem som testa racerbilarna med
eller utan riktig licens. Man får lösa en endagarslicens pga försäkring.
Man kan också sätta in en extra stol i bilen och bjuda på en åktur.
Varje säsong inleds med en testhelg. Då har man bara träningar och tid
för justeringar.
En liten lathund för dej som funderar över vikter o motorstorlek i klass 2
Bilens minimivikt inkl. förare räknas fram enl. följande:
Motorstorlek X motortypens omr.faktor X 6kg
Motorstorlek ex.vis 2150cc
Motortypens omräkningsfaktor (tabell finns i reglementet)
några exempel är:
2 ventils sugmotor = 0,85
16V sugmotor = 0,93
Wankel bridgeport = 0,83
(motorvolymen på en wankelmotor räknas upp med x1,8 dvs en 12A som har volymen 1156cc räknas som 2.081cc )
Här är några räkne-exempel:
2 ventils sugmotor 2150cc
2150x0,85x6 = 1.097kg
16 ventils sugmotor 1.840cc
1840x0,93x6 = 1.027kg
Wankel 12A bridge 1156cc
1156x1,8x0,83x6 = 1.036kg